Amerikkalaisen Carolyn G. Hartin Death on Demand (1987) aloittaa sarjan, jonka sankaritar on dekkareihin erikoistuneen kirjakaupan omistaja Annie Laurance. Sarjassa on ilmestynyt jo 21 osaa, uusin tänä vuonna. Death on Demand-sarjan lisäksi Hart kirjoittaa paria muutakin cozy mystery-genreen kuuluvaa kirjasarjaa. Hartin teoksia ei ole suomennettu.
Death on Demand sijoittuu kuvitteelliselle Broward's Rockin saarelle, Etelä-Carolinan edustalle. Noin 25-30-vuotiaalta vaikuttava Annie on muuttanut saarelle New Yorkista perittyään Ambrose-setänsä kirjakaupan, jonka nimi on Death on Demand. Ambrose on kuollut aikaisemmin samana vuonna.
Saarella asuu useita dekkarikirjailijoita, jotka kokoontuvat kirjallisuusiltoihin Annien kauppaan. Eräs kirjailijoista antaa ymmärtää tietävänsä yhtä sun toista raskauttavaa muista kirjallisuuspiiriläisistä. Hänet tapetaan myrkytetyllä tikalla kesken kirjallisuuspiirin kokoontumisen, ja paikallinen poliisi tekee Anniesta pääepäiltynsä.
Kun kaksi muutakin henkilöä murhataan, Annie ja hänen saarelle pelmahtanut, äveriäs heilansa Max Darling alkavat suorittaa omia murhatutkimuksiaan. Kaikilla kirjallisuuspiiriläisillä tuntuu olevan luurankoja kaapeissaan, mutta kenellä heistä on pakottavin motiivi? Entä oliko setä Ambrosen hukkumiskuolema sittenkään onnettomuus?
Dekkareihin erikoistunut kirjakauppa on mainio miljöö cozy mysterylle, ja Hart sirottelee tekstiin runsaasti rikoskirjallisuuteen liittyvää nippelitietoa. Kirjassa viitataan jatkuvasti sekä tunnettuihin että vähemmän tunnettuihin dekkaristeihin ja heidän luomiinsa hahmoihin, ja Annie yrittääkin hyödyntää dekkariharrastuneisuuttaan ja -lukeneisuuttaan selvittäessään saarella tapahtuneita murhia.
Death on Demand on kohtalaisen viihdyttävä ja hauska dekkari, joka ei ole sieltä genrensä kotoisimmasta päästä, mutta ei liioin vie yöunia. Kirjan loppupuolella on jokunen jännittäväkin hetki, mutta enimmäkseen Annie ja Max ajelevat jälkimmäisen punaisella Porschella ympäri saarta, jututtavat epäiltyjä ja pähkäilevät keskenään eri vaihtoehtoja. Toimintaa ja vaihtuvia tilanteita olisi voinut olla enemmänkin.
Romaanin henkilöt ovat turhan yksiulotteisia ja etenkin kirjan alkupuolella heitä voi olla vaikea erottaa toisistaan, koska suurin osa epäillyistä esitellään kerralla. Myös murhaaja on lopulta liian helppo arvata. Sarjan tulevia osia ajatellen Broward's Rock tuntuu käyvän pieneksi jo tässä ensimmäisessä kirjassa, mutta ehkä mielikuvitus takaa myöhemmille murhamysteereille rajattomat mahdollisuudet.
Romantiikkaa kirjassa on vähintään keskivertodekkarin verran Annien ja Maxin uudelleenlämmitellessä jo kertaalleen kariutunutta suhdettaan. Itsepäisen Annien ja hurmuri-Maxin välillä on kilpailullisuutta ja etenkin Annien puolelta äkäpussimaista niskoittelua, mikä tuo mieleen vanhat tyttökirjat tai mustavalkoiset Hollywood-elokuvat. Tältä osin Hartin tyyli on varmasti tuntunut vanhanaikaiselta jo kirjan ilmestymisvuonna 1987.
Tuomio: Tulen varmasti lukemaan lisää Death on Demand-sarjaa, sillä kirjakauppamiljöö on kotoisa ja viittaukset toisiin dekkareihin inspiroivat. Toivon kuitenkin löytäväni kirjoista sellaisia painoksia, joissa teksti olisi painettu hiukan isommalla kuin tässä omistamassani pehmeäkantisessa. Pikkuruisen tekstin ja paikoin hivenen kimurantin englannin vuoksi kirja oli melko hidas luettava.
Tuopa onkin uusi tuttavuus. Täytynee lukaista jos kohdalle osuu. Seuraavaksi listalla on kuitenkin Lehtolaisen uusin, jota tosin ei olla pahemmin ylistetty.
VastaaPoistaBabelin Nikkari, tämä ei varmaan vahingossa osu kohdalle, netistä joutuu tilaamaan... Kotimaiset dekkarit ovat jääneet itselleni aika vieraiksi, pitäisi varmaan ryhdistäytyä silläkin saralla.
VastaaPoistaSinulle on leivos:
VastaaPoistaThe Sweetest Blog -tunnustus. Mitä mahdollisuudet dekkarissa. :)
http://blogisisko.blogspot.com/2011/11/sweetest-blog-tunnustus.html
Kiitos Anna tunnustuksesta!
VastaaPoista